Aurel Onișor / „Vin din imperiul cu dezertori albaștri”

Posted on October 12, 2014 by

0


Nu pe această lume

fragmente de alb
coboară din gări
o fată fumegă
naște grâu

toată noaptea înoată un cuțit

nu știu cât de drag voi fi morții
ochii îmi mârâie și sunt atâtea flori

ea cântărește descompuneri mai înalte
chiar judecându-mi hainele și boala
mă ștampilez cu cosmosul ratat

uneori apărem
nu pe această lume

(Din Semnul la care te vei opri să bei apă de Aurel OnișorCasa de Editură Max Blecher, 2013)
Nu de pe această lume par și poemele lui Aurel Onișor. Mie nu mi-au plăcut din prima, mi-a trebuit ceva vreme până m-am obișnuit cu stilul acesta lapidar care pare că doar schițează poezia, e ceva foarte delicat în felul de a scrie al lui A.O., parcă e o muncă de curățare. Comparată, poezia lui ar putea fi cu un fel de desene în cărbune pe care cineva a tot urmărit cu degetul fiecare linie până aproape s-au șters. Ce se vede este esențialul, câteva linii chiar lipsesc (orbi pentru că vedem…). Portretele finale însă, sunt perfecte.
Câteva versuri de maestru:
acest hohot desparte copilul de scutece (p.11)
ninge
se aud glasuri
pălmuindu-se leneș

iubita cerșește în livezi
o înăbușă păsări
patima (p.13)
copiii noștri pot vindeca (14)
din scutece scâncesc
șobolani (17)
la mijlocul nopții beat
de vinul de lalele (…)//
mamele nasc flori albastre
luminile deschid larg gura (19)
totul nu va exista
asta va fi șansa vieții (21)
obosită maturitatea își linge rănile (26)
până-n străfunduri delirează floarea (…) //
suntem orbi și pentru că vedem (33)
o mână albă tresare acolo
lipsa
e chiar speranța//
noi bănuim depărtarea
dar ea există (34)
Van Gogh dăruia urechea (35)
mirele și mireasa
putrezind deodată (39)
mergem nesiguri
strigând sub tălpi
linia vieții (41)
se vinde puțin cer (45)
se însănătoșește cuvântul
ne vinde bunătatea (…)//
dar aerul se aducea din Dumnezeu (55)
dragul meu necunoscut
ai mâinile (59)
îmi vine câteodată
să cred
că se va întâmpla cerul (69)
vin din imperiul cu dezertori albaștri (73)

Rita Chirian despre carte, aici: http://ritachirian.blogspot.ro/2014/01/aurel-onisor.html

(Îmi cer scuze că am măcelărit poemele și am scos din ele ce mi-a plăcut cel mai mult, dar așa îmi vine să fac în ultima vreme. Dacă v-am făcut curioși, cumpărați cartea!)

coperta_semnul_la_care_te_vei_opri