Vasile Lovinescu / Mitul sfâșiat

Posted on April 4, 2015 by

0


mitPhoto: © Rodney Smith

Am găsit o agendă veche în care mi-am notat câteva citate din Mitul Sfâșiat de Vasile Lovinescu, iată-le:

– A medita asupra mitului înseamnă să faci o căsătorie din dragoste cu ambiguitatea.

– …nu este decât o singură cale spre mit; metamorfoza pelerinului pe măsura ascensiunii, când fiecare batere din aripi face să crească zece aripi noi.

– Lumea este un Om Mare – spun doctrinele sapiențiale – iar miturile sunt glandele lui endocrine.

– Povestitorul trebuie să aibă dubla conștiință a Tăcerii Ultime și a Apei Sâmbetei, care curge din Tăcere într-un circuit aparent imobil.

– Cine cunoaște secretul măștii, cunoaște secretul Mayei, deci al lumii.

– [Un faraon către fiul său:] Puterea omului stă în limba sa; cuvintele sunt mai puternice decât orice luptă.

– Contemplând miturile în rădăcina lor nemanifestată, domini prin înțelegere și călăuzești jocul Mayei; studiind numai refracția lor, îi faci jocul, mărind potențialul de iluzie al lumii. Cine nu se cutremură în fața acestei responsabilități.

(nu mai știu ediția, nici paginile)

mit2Photo: © Rodney Smith

Și pe aceeași foaie am scris acest citat din Mariana Marin (Mutilarea artistului la tinerețe):

Mereu mi-a fost teamă că vei zări într-o zi

că nu-s făcută ca alții, că-mi lipsește ceva

iar boala asta mă lucrează tăcut

când trec din carte-n carte.

feetPhoto: © Rodney Smith

Acesta este tot poemul:

Jumătate în jumătate

Mi-a fost mereu frică de tine.
Mereu te-am iubit de departe
aşa cum azi şi mai departe
în Parisul pe care tu nu l-ai văzut niciodată
amintirea ta trece din insomnie
în insomnie.
Mereu mi-a fost teamă că vei zări într-o zi
că nu-s făcută ca alţii, că-mi lipseşte ceva
iar boala mă lucrează tăcut
când trec din carte în carte.
azi pot spune că ştiu: nimic nu-i mai greu
ca uciderea propriei umbre pe jumătate.
Nimic nu aduce pierdere de sine
atât de aproape.
Mereu mi-a fost frică de tine.
Iar acum văd cum le strecor celorlalţi aceeaşi frică în oase.
Se spune că-ţi semăn
şi nu voi scăpa.
Oriunde aş încerca să mă ascund
miezul nopţii te aduce
şi începem să ne plimbăm tăcute şi strâmb
prin Parisul pe care tu nu l-ai văzut niciodată.

Jumătate în jumătate

Plus un citat despre care nu am notat de unde l-am luat:

ne dăm pe gheața ei de viață