Muzeul Cancerelor / Luna Miguel

Posted on November 6, 2015 by

0


Fstoppers-Angelo-Merendino-x13Foto: Angelo Merendino

Dacă tot a fost ziua lui Luna Miguel ieri, pe 6 noiembrie, şi n-aveam ce face, am zis să traduc poemul ăsta superb, cum mă pricep şi eu.

Feliz Cumpleaños, Luna Miguel!

Poem găsit aici, de citit în spaniolă.

Pe Luna o găsiţi aici.

…………………………………………………………………………….

Muzeul Cancerelor

de Luna Miguel

(De-aceea îţi vor amputa picioarele. De-aia îţi vor sigila ochii în bucăţi de hartă veche. De aceea îţi vor pronunţa numele în cinstea pancreasului. Înţelegi? De aceea uterul e mai
negru –intestin şi cornee-. De-aia vor tăia rugăciunea. Înţelegi?)

-Luna Miguel Santos: vie / cancer de zahăr
-Ana Santos Payán: vie / cancer de mamă
-Pedro Miguel Tomás: viu / cancer de sănătate
-Chus Tomás: vie / cancer de răbdare
-Pedro Miguel: mort / cancer de bunic
-Mercedes Payán: vie / cancer de singurătate
-Manolo Santos: viu /cancer de familie
-José Ángel Valente: mort / cancer de lumină
-Roberto Bolaño: mort / cancer de probabilităţi
-David Foster Wallace: mort / cancer economic
-Marcel Schwob: mort / cancer de sifilis
-Antonio J. Rodríguez: viu / cancer de Europa

(De aceea mă doare, ştii? De-aia mă doare sângele: fiindcă e afară. Şi înăuntru nu doare
şi afară ucide. Şi înăuntru nu strică şi afară sperie. Cât de intens sângele. Periculos. De aceea
mă doare, înţelegi? Mă înţelegi?)

-Daniel Clowes: viu / cancer fantomă
-Clarice Lispector: moartă / cancer de îndrăzneală
-Alejandra Pizarnik: moartă / cancer de colivie
-Miguel Hernández: mort / cancer de lună
-Jorge Luis Borges: mort / cancer de văduvă
-Michel Houellebecq: viu / cancer de penis

(De aceea nu exist. Deja te cari? De aceea pentru a ne vindeca toţi fugim. Cine rămâne?
Sau mai rău. Unde?)

-Antonin Artaud: mort /cancer de nebun
-TS Eliot: mort /cancer fenician
-Eduardo Cirlot: mort / cancer de Astarte
-Édmond Jabés: mort /cancer de Egipt
-Antonio Machado: mort / cancer de Leonor
-Vladimir Nabokov: mort / cancer de foc de cancer de măruntaie
-Thomas Pynchon: viu / cancer de chip
-Sharon Olds: vie / cancer de drac
-Dorothea Lasky: vie / cancer de lapte
-Virgina Woolf: moartă / cancer de apă

(De aceea mă sufoc. De-aia nu înţeleg iubirea. De aceea mă îmbolnăvesc. De aceea doar
îmbolnăvesc. Ştii? Doar îmbolnăvesc.)

-Charles Baudelaire: mort /cancer de urât
-Arthur Rimbaud: mort /cancer de elefant
-Paul Valéry: mort / cancer marin
-Joyce Mansour: moartă / cancer de femeie
-Paul Élouard: mort / cancer albastru
-Lysiane Rakotoson: vie / cancer de zăpadă

(De-aia aceste pete. Şi pielea asta. Ca o cicatrice externă extinsă şi albă, pielea mea e
cicatrice, pielea mea este cordonul ombilical între limbă şi subţiori. De-aia aceste pete
roşii. De-aia aceste pete negre. De aceea mirosul de fructe: limba, subţiorile.)

-Emily Dickinson: moartă / cancer de prost
-Anne Sexton: moartă / cancer de prost
-Anna Ajmátova: moartă / cancer de prost
-Sylvia Plath: moartă / cancer de prost
-Marina Tsvetáieva: moartă / cancer de prost
-Javier Marías: viu / cancer nesuferit
-Enrique Vila-Matas: viu / cancer de Enrique Vila-Matas
-Gonzalo Torné: viu /cancer spion
-Rodrigo Fresán: viu / cancer neliniştitor
-Tao Lin viu /cancer MDMA
-Ben Brooks: viu / cancer căprioară
-Unai Velasco: viu / cancer 1990

(De aceea vomitam, înţelegi? De-aia bulimia acelor luni încercând să curăţ
pentru a face durere, încercând boli impregnate cu nu ştiu ce. Încercând
literatura. De-aia vomitam, îţi aminteşti?)

-Ana Santos Payán: vie /
-Ana Santos Payán: vie /
-Ana Santos Payán: este vie /

Fstoppers-Angelo-Merendino-4Foto: Angelo Merendino